onsdag 19 december 2012

Mince Pies


Jag bakade idag för första gången Mince Pies. Fyllningen gjorde jag inte själv utan den är köpt på The English Shop www.englishshop.se Dessa små efterrättspajer äter man i England till jul. Fyllningen innehåller bla. russin, sultanas, äpplen, apelsinskal, citronskal, blandade kryddor m.m.
Recept till ca 15 små pajer: 3 dl vetemjöl, 3/4 dl florsocker, 125 g smör, och rivet skal från 1 apelsin. Kör alla ingredienser i mixer. Låt degen stå i kylen i ca 30min. Klä små formar med degen eller om du har en bakplåtsform med degen.



De här cirkelformade utstansarna jag köpte i England kom till användning. En cirkel i botten...



....och en stjärna på toppen blev dekorativt.




Som sagt jag använde färdig fyllning men har man gott om tid så kan man göra sin egen. 


                             En liten klick ca 2 tsk blev lagom i varje form.



Pensla locket med lite mjölk. Grädda mitt i ugnen på 175 grader ca 20 min. eller tills de fått fin färg. 



                        Pudra lite vanilj eller florsocker på toppen.





Serveras gärna ljummen med vispad grädde, vaniljsås,  eller Brandy Butter det sistnämda har jag aldrig provat men det ska jag testa att göra



Blev riktigt gott!! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar