lördag 21 januari 2012

Malteser cake...:)


Lånade Nigella lawsons kokbok....fanns många recept på just chokladtårtor/kakor vilket jag gillar..:) blev bara tvungen att provbaka Malteser cake. Den här kakan gick snabbt och lätt att göra, en nackdel var väl att den innehöll vissa ingredienser som jag normalt inte har hemma.

           Tårtbottnar                   

2 dl farinsocker
drygt 1 dl strösocker       
3 ägg
1 3/4 dl mjölk
150g smör
2 msk mjölkpulver
3 dl vetemjöl
1/2 dl kakao
1 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat

Fyllning, glasyr

4 dl florsocker
1 tsk kakao
1 dl mjölkpulver
125 g mjukt smör
2 msk kokande vatten
2 påsar Maltesergodis

Vill man ha lite mer smak på glasyren har man i  ca 2 msk starkt kaffe.


Värm ugnen till 170 grader. Smörj två springformar, 20 cm i diameter. Vispa ägg och socker medans du värmer smör, mjölk och mjölkpulver i en kastrull. Häll den smälta smörblandningen i ägg och sockersmeten. Tillsätt sedan alla torra ingredienser. Fördela kaksmeten jämt i de båda springformarna och grädda i ca 25 min. Låt dom svalna 5-10 min innan du lossar dom ur formarna.
Sen är det bara att köra alla ingredienserna till fyllningen i mixer. Bred ut hälften av krämen mellan bottnarna och resten ovanpå. Dekorera med Malteser kulor...:)




2 kommentarer:

  1. Hittade hit via Malevik och säger bara- "usch" så mycket gott du hittar på! Får lust att pröva allt. Och vilket vackert hjärta du gjorde:)

    SvaraRadera
  2. Gissar att jag skulle äta ihjäl mig om jag bakade denna tårtan...älskar choklad:)
    Kram Annika

    SvaraRadera